torsdag 15 november 2007

Torsdagen den 15 november

Här sitter jag och dricker en kopp kaffe, mumsar på Bounty och Dumle och väntar på att videokameran ska laddas upp. Det är svårt att motivera sig till att skriva reflekterande texter på bloggen, när den gestaltande processen sker vid datorn. När jag väl har lyckats slita mig ifrån filmredigeringen (och det är inte lätt ska ni veta, för man blir fullkomligt absorberad), behöver jag ta en paus från datorn också.

Nåväl, jag började om på min film i förrgår. Satt några timmar då och säkerligen cirka fem, sex timmar igår. Idag har jag redigerat i knappt två timmar och kommit fram till att jag måste ut och kompletteringsfilma lite. Så just nu väntar jag på att solen ska komma fram lite till och på att kameran ska få mat.

Det jag ska tilläggsfilma är dels en närbild på mig, på mitt ansikte, och dels en ny sekvens där jag promenerar bort ifrån kameran - men denna gång blir det i Rådaallén istället för i Wendelsbergsparken. Jag behöver helt enkelt en något annorlunda miljö samt en tagning där man ser att hösten har hunnit komma till den avlövade perioden. Därmed kommer jag få in en tidsaspekt i filmen - en känsla av att det har gått en tid från början av filmen till slutet. Jag har ju tagningar från en motorcykeltur som jag tog i somras, ganska tidigt i filmen. Sedan kommer klipp från Wendelsbergsparken för lite över en månad sedan, då det var fullt av gula och röda löv överallt. Nu vill jag alltså ha den lite frostiga, kala känslan av senhöst.

Närbilden ska jag ta för att skapa en mer intressant dramaturgi. På ett ställe i filmen har jag ett klipp där jag har filmat mig själv (med kameran på stativ) och där jag går fram mot kameran. Jag stannar till på ett ställe och tittar mot höger. Här har jag klippt in en ny sekvens över en vy som jag beskådar. Men innan det klippet kommer, vill jag ha en närbild av mitt ansikte där jag ser fundersam men rofylld ut. Jag får se hur det går att filma en närbild av mig själv. Funkar det inte, får jag be Stefan hjälpa mig filma den sekvensen när han kommer hem ifrån jobbet.

Inga kommentarer: