söndag 11 november 2007

Söndagen den 11 november

Det är söndag och skolarbetet har varit bortkopplat i två dygn. Imorgon ska jag träffa Leif för individuell handledning beträffande den skapande delen av projektet, och sedan ska jag bege mig till biblioteket för att låna några böcker som verkar relevanta för mitt arbete och som jag kollade upp via bibliotekets sökmotor i fredags.

En ytterligare fråga som jag glömde skriva till i fredags, var den om hur man kan arbeta ämnesöverskridande mellan två eller flera ämnen, och där ett av ämnena är bild, utan att bildämnet blir en så kallad hjälpgumma eller ett illustrationsämne. Tanken med tema- eller projektarbete mellan ämnena bild och religion, är att bildämnet används för att udersöka frågor och gestalta något man vill berätta.

Att skapa eller att ta del av andras skapande, tror jag bidrar till att man kan närma sig sina frågor och söka svar på de samma på ett mer mångfacetterat sätt än då man enbart håller sig till det verbala (talade eller skrivna) språket. Således kan bildämnet vara till hjälp i ungdomars forskning och fördjupning, och i samband med existentiella frågor även till deras identitetskapande.

Inga kommentarer: