tisdag 13 november 2007

Tisdagen den 13 november

Många böcker är lånade på bibblan, flera av dem skummade och kursplaner studerade. Rapportskrivningen hägrar och jag har nyss blivit införstådd i att vi inte ska skriva en vetenskaplig uppsats, utan en rapport om vår gestaltande process ur ett didaktiskt perspektiv. Så bra att jag inte hade börjat skriva än!

Jag har också börjat klippa om min film. Inte den befintliga, utan jag har tagit det råmaterial jag redan har och börjat om från början. Mina egna funderingar i kombination med handledning och goda råd från Leif, har lett till detta beslut. Jag var inte nöjd med mitt första utkast, och det jag var missnöjd med poängterade också Leif - plus lite till.

Problemet var att jag hade delat upp filmen i tre block som egentlien inte hängde samman särskilt bra alls. Det blev svårt att hänga med som åskådare och jag lyckades helt enkelt inte förmedla det jag ville ha sagt tillräckligt klart.

Det är svårt det där med dramaturgi. Att lägga fram en känsla och/eller ett budskap så att det går hem hos betraktaren är en konst för sig. Det handlar om att skapa spänning eller intresse, att inte tala om vissa saker för tidigt eller för tydligt osv. Dessutom hade jag en hel del darlings som jag definitivt behövde "killa". Ett exempel på detta är den musik jag hade med. Det var tre låtar: en kantat och en aria av J.S. Bach och temat till filmen Shakespeare in Love. Den sistnämnda - hur underbart bra den än är - passade helt enkelt inte in i konceptet.

Nåväl, jag ska jobba vidare under denna vecka. Kanske kommer jag behöva filma några fler sekvenser eller lägga till sådant som jag filmade i somras och som ligger sparat på datorn. Men huvudtemat är i alla fall kvar - existentiella frågor i en sekulariserad värld. Dock ska jag byta titel på filmen. Under handledningen med Leif kom vi fram till att den nog säger för mycket om filmens innehåll och att den inte skapar tillräckligt stort intresse hos "publiken".

Oavsett hur det slutar, känner jag nu att jag behärskar och är bättre kompis med Pinnacle. Detta verkar redan resultera i att jag kan jobba avsevärt mycket snabbare än sist. Dessutom ska jag ta mig fler pauser än förra gången, så att jag inte dundrar in i ännu en vägg av ohälsa.

4 kommentarer:

Camilla Wu sa...

Härligt med god handledning som verkligen för en frammåt.

Det skall bli otroligt spännande att se ditt resultat.

Lycka till med den nya upplagan av filmen!

Monika sa...

Åh, tack Camilla!

Vad glad jag blev för din kommentar! Jag skriver ju rätt så mycket, så jag antar att inte många orkar läsa min min blogg.

Jo, god handledning är guld värd!

Camilla Wu sa...

Jag läser allas bloggar, tycker att det är intressant och vikitgt. Men ibland om det blir riktigt långt så skummar jag lite... :) men läser gör jag.

Unknown sa...

Jad beundrar Dig, Moni!!
//táta/pappa