tisdag 30 oktober 2007

Tisdagen den 30 oktober

Okey, nu har jag bestämt mig. Jag ska killa en av mina darlings. Det där med ”heliga rum” funkar inte. Ordet helig är allt för laddat och innefattar något helt annat än det jag är ute efter. Istället kallar jag mitt projekt, och därmed också min film, ”Andliga rum i en sekulariserad värld”.

Vad mer har hänt sedan sist? Igår hade alla vi som ska, eller funderar på att filma ett gemensamt seminarium tillsammans med Katti och hennes man Leif. Bland annat berättade Leif vad man bör tänka på när man filmar. Han är ju film-/videokonstnär och har därför bra koll på läget. Dessutom hade vi en kort teknisk genomgång med många frågor. Idag fick jag enskild handledning av honom, vilket redde ut några av de dramaturgiska knutar jag lyckats trassla in mig i.

I torsdags förra veckan var jag ute och provfilmade lite. Det blev cirka 17 minuters blandade klipp från den höstigt färgglada bokskogen i mina hemtrakter. Igår, efter filmseminariet, fortsatte jag filma några klipp. Bland annat var jag på Näckrosen – en liten butik med massor av nyandliga böcker och prylar. Jag frågade om jag fick filma där, vilket var helt okey om jag inte ”scannade hela butiken” med kameran och om ägaren fick se vad jag hade filmat innan jag gick därifrån. Sagt och gjort. Jag fick med mig några bra åkningar över främst nyandliga böcker och ett bord med olika typer av helande stenar.

På vägen hem passerade jag Götaplatsen, där de just höll på att rigga inför firandet av IFK Göteborgs seger (i allsvenskan tror jag det var, fast jag är inte säker, för jag har ett extremt aktivt ointresse av sport). Därifrån fick jag också med mig några klipp, eftersom jag blev påmind om att idrotten för många fungerar nästan som religion.

På kvällen satte jag igång med att prova klippa i min film. Det är inte alldeles lätt, men jag har inga problem med att se logiken i programmet (Pinnacle). Svårigheten ligger snarast i tidsbristen och ovanan, men också i okunskapen om klippteknik – att få en bra dramaturgi, snygga övergångar, över-, upp- och nedtoningar osv. Sedan ska ju ljudet läggas på. Jag har valt att inte använda något av det ljudet som spelas in, utan att lägga på musik som förstärkande effekt och känsla.

Idag har jag fortsatt fundera på flödet i min film. Jag har skissat via en storyboard, lyssnat igenom en hel del musik och funderat ut vilka fler filmsekvenser jag måste ge mig ut för att fånga med kameran. Det krävs oerhört mycket tankearbete, skissande och planering i dethär projektet – kanske mer i något annat som jag tidigare arbetat med. Men nu ska jag sluta skriva, eftersom det blir en hiskelig massa text ifrån mig. Så fort jag har lärt mig filmredigeringsprogrammet lite mer, ska jag lägga ut snuttar ur filmen på bloggen.

Inga kommentarer: