söndag 28 oktober 2007

Söndagen den 28 oktober

I fredags skrev jag några dikter i sökandet efter svar på vad ett rum är, vad helighet är och vad som kan vara ett heligt rum. Kom gärna med kommentarer om vad du har för heliga rum i ditt liv. Och när du tänker "rum", tänk på ordet i ett vidare perspektiv.


Vad är ett rum?

ett vardagsrum, sovrum, en hall och ett dass
alla är rum av något slag
en trädgård, dunge, en allé och ett torg
är rum som kan skänka behag

med luren i örat och mp3-spelarn på
i stadens hektiska sfär
förflyttas jag in i ett avskärmat rum
av musik som på gatan mig bär

med tangentbordets knappar under min hand
och blicken i skärmens ljus
befinner jag mig i poeternas rum
bland allvar och ordens rus


Vad är heligt?

förutom gudomligt, syndfritt och fromt
vad ger begreppet ett uttryck för

är det något som vigts till nåt särskilt
något som beträds med vördnad och lust

är det något som bemöts med förväntan
som möts med respekt och ej får bli kränkt


Vad är ett heligt rum?

den profane som saknar tro
den sekuläre av våran värld
den som är världslig var finner den ro
och svaren på vår existens


Vilka heliga rum?

vart tar vi vägen

till vilka rum

när vi behöver en stund av andakt
när vi kommer så långt ifrån oss själva
att vi nästan förlorar oss

var

i vilka rum

söker vi svaren på vår existens
på frågor som alltid förföljer
den tänkande människan

4 kommentarer:

Sofia sa...

Det som är heligt får man inte ifrågasätta

Ifrågasättande är utveckling

Är det heliga då något som har stagnerat och som är övervuxet av mossa?

Monika sa...

Tack så mycket för din kommentar, Sofia!

Jo, den korrekta definitionen på helighet är just något som inte får ifrågasättas eller kränkas. Kanske använder jag mig av fel ord/begrepp. Men ändå, kanske inte...?

Vad jag egentligen är ute efter är något (en plats, ett tillstånd, ett "rum" eller forum) som man alltid kan återkomma till och där man kan söka svar på existetiella frågor, eller finna harmoni, balans och ro. Detta "något" måste inte vara dogmatiskt.

Du (eller någon annan för den delen) får väldigt gärna hjälpa mig att hitta ett annat namn eller begrepp för detta "något", för jag har tillfälligt kört fast. Jag håller med dig om att begreppet heligt inte riktigt funkar.

Jag skulle också bli väldigt glad om du (och andra som läser mina inlägg) skriver ner några förslag på sk heliga rum som man själv eller andra använder sig av.

Camilla Wu sa...

Om ordet heligt känns fel... kanske man kan kalla det "trygga rum"(Eftersom jag är så långt ifrån religiös eller andlig som man kan komma). Fast jag förstår ändå vad du är ute efter när du säger "heliga rum".

Mina "trygga rum";
Familjen
Vänskapskretsen
Ateljen

Anonym sa...

Mina energipåfyllningskällor är

Vid havet kan jag andas och ljudet av havet känns tryggt. Vid havet och en solnedgång kan jag känna hur liten jag är som människa. Det känns skönt.

Fönstret i mitt vardagsrum som nästan inte har någon utsikt allt förutom hustet mittemot. Att stirra ut i fönstret och bara vila.

Min älskde och bästa vän som känner mig bättre än jag känner mig själv. Hans trygga lugna hand.