onsdag 24 oktober 2007

Måndagen den 22 oktober

Idag hade vi projektintroduktion på skolan. Projektet består av tre delar: blogg, gestaltning och rapportskrivning i didaktiskt syfte. Den gestaltande delen är friare än i föregående projekt. Vi har ett gemensamt begrepp att utgå ifrån – nämligen begreppet konflikt. Detta får vi vända och vrida på ur vi vill, och naturligtvis även gestalta och redovisa enligt egen önskan.

Jag är ännu inte på det klara med hur jag ska angripa mitt arbete. Funderar dock på att involvera min nästa inriktning, mitt nästa ämne – religion. Tiden för den gestaltande delen av projektet är relativt kort och jag har bestämt mig för att filma, eftersom jag tycker att man bör behärska film- och filmredigeringstekniken någorlunda när man kommer ut och börjar jobba som blidlärare. På grund av den ringa tiden måste jag begränsa mitt val av ämne att utforska. Det jag funderar på, som faller inom ramen för både ämnet religion och begreppet konflikt, är bland annat följande:

Dels är jag intresserad av konflikterna mellan tro och vetenskap, och därmed av det oerhört galna fenomenet ”Intelligent Design”. Dels intresserar jag mig för fundamentalism och människors förmåga respektive oförmåga att hantera motsatser, både de inom sig själva och de utomstående. Men detta är nog allt för omfattande och kanske bör jag spara det till ett större skriftligt arbete inom religionsinriktningen. Och det kan nog bli svårt att gestalta i en filmsnutt på cirka tre till sju minuter.

En annan fråga som jag tycker är intressant, är den om den sekulariserade västerländska människans andlighet och bruk av riter och ritualer. Jag tror att alla människor har ett andligt och rituellt behov av något slag. Eller i alla fall ett behov av att få längta, att andaktsfullt närma sig vissa saker i livet och att få känna att något är heligt. Jag tror också att det råder stor brist på detta i vårt samhälle, dels på grund av att den traditionella religionen spelat ut sin roll, dels därför att familjens roll i allt högre grad ändrat karaktär och inte längre binder samman eller fyller funktionen som ett socialt och omhändertagande skyddsnät.

Detta sammantaget tror jag tar sig uttryck i diverse osunda handlingar såsom exempelvis överdriven konsumtion av materiella ting (shopping), spel-, mat-, tränings- och alkoholmissbruk, kropps- och utseendefixering, vilsna trevanden i new age-träsket (ofta med resultatet att man i sin vilsenhet betalar ockerpriser för diverse ”behandlingar” och ”hjälp” såsom kristallterapi, healing, rosenterapi, homeopati, spådom och annan vidskepelse) osv.

Nåväl, jag får se vad det blir tillslut. Det får inte bli allt för omfattande, för då kanske jag inte lyckas ro projektet i land.

Inga kommentarer: